10 Bästa tips när du ska köpa begagnad bil!

1. Välj rätt modell
Specificera dina krav. Det allra bästa är att utgå efter de dagliga behov som finns och att ta mindre hänsyn till situationer som bara dyker upp vid enstaka tillfällen varje år. Det kan med andra ord vara onödigt att köpa en minibuss bara för att man en gång varje vinter åker till fjällen med sju personer eller att man skaffar en fyrhjulsdriven suv bara för att dra upp båten.

Därmed inte sagt att man inte ska ta ut svängarna, bilkörningen är också en ren lustupplevelse för många – exempelvis att åka öppet under fina sommardagar.

2. Skaffa överblick
När du har specificerat kraven gäller det att skaffa överblick. Bara genom att studera bilannonser på nätet går det att få en bra översikt av utbud och priser. På de flesta annonssajter kan man söka efter bilar på ett mycket detaljerat sätt, utan att ange märke eller modell är det möjligt att söka efter den biltyp man önskar.


3. Provkör

När du fastnat för en bil måste den självfallet provköras, och det är smidigast att göra hos en bilhandlare. Ta en ordentlig tur och känn efter om körställning, ljudnivå, motor, insteg och lastutrymme passar dig och de behov du har.

Tänk också på att stänga av stereon under provkörningen så att du lättare kan höra om ovanliga ljud från motor, växellåda, fjädring eller liknande dyker upp.

4. Privatköp eller handlare?
Lås dig inte för det ena eller andra alternativet. Hos en bilhandlare blir köpet tryggare eftersom du oftast får med dig någon form av garanti, men i gengäld kommer du i direkt kontakt med den säljare som kört bilen vid en privat affär.

Här bör också bilen vara billigare, men några löften kan sällan utfärdas, så vida inte bilen i sig själv har kvar några gällande garantier. Minst intressant är att köpa bil av privatpersonen som handlar med bilar ”på fritiden”.

5. Undersök bilen
Det här är det svåraste momentet, men ju fler bilar du granskar, desto mer lär du dig av vad du ska kontrollera extra noga. En bra checklista finns i Begköpguiden 2011.

Om du inte har någon bikunnig person med dig kan det också vara värt pengarna (från 590 kronor och uppåt) att låta en oberoende teststation göra en kontroll. Lämpliga teststationer finns hos Bilprovningen (www.bilprovningen.se), Motormännen (www.motormannen.se) eller Bilcert (www.bilcert.se).

6. Kolla dokumentationen
Serviceboken är en värdehandling. Kontrollera att alla servicebesök är gjorda vid rätt miltal, att eventuella rostskyddskontroller är inprickade och att kamremmen, om bilen har en sådan, är bytt vid rätt milintervall. Tyvärr förekommer förfalskade serviceböcker.

Är du det minsta osäker kan du kontrollera uppgifterna med den verkstad som ska ha utfört servicen. Tänk också på att bilen bör ha varit servad på en auktoriserad verkstad – nödvändigtvis inte märkesverkstaden – om eventuell nybilsgaranti ska fortsätta att gälla.

Se också till att bilens instruktionsbok finns med, och de anvisningar som handlar om extrautrustning, typ ljudanläggningen och billarm.

7. Undersök ägaren
Vid privataffär kan det vara läge att undersöka om bilen verkligen står registrerad på den person som säljer den. Legitimation är tryggt att visa upp för båda parter. Tidigare kunde det vara svårt att fastställa om ägaren till fullo ägde bilen, men numera finns i de flesta fall ett äganderättsförbehåll om bilen är köpt på avbetalning eller om den leasas.

Det går alltså inte att skriva över en bil på en ny ägare utan att kreditgivaren godkänner det.

Ett kvitto från säljaren som visar att han eller hon betalt bilen vid en tidigare affär, eller ett samtal till förra ägaren, ger besked om bilen belastas av en skuld. Det är alltid bra att försöka få kontakt med förra ägaren för att få bakgrundsinformation.

Hos Transportstyrelsen (www.transportstyrelsen.se) finns en E-tjänst för att söka uppgifter om annat fordon. Skriv in bilens registreringsnummer och följ anvisningarna. Via fax kan Transportstyrelsen leverera namn och adresser på fordonets två senaste ägare.

Lite mer om bilens historik kan också Carfax (www.carfax.se) bidra med till en kostnad av 49 kronor. Antalet ägare, godkända besiktningar och fordonsidentifiering finns med bland uppgifterna, dock inte eventuell skadehistorik – uppgifter som försäkringsbolagen håller inne med.

8. Pruta!
I bilaffärer ingår så gott som alltid en marginal för prutning. Du kan själv lägga ett bud eller be säljaren att ange sitt lägsta pris. Du kan villkora köpet genom att vara beredd att betala säljarens begärda pris, men under förutsättning att bilen exempelvis förses med nya däck, stereo eller att den är nyservad.

En mindre skada, exempelvis stenskott på vindruta eller lack, är ett givet prutargument.

9. Avtalet
Ett avtal kan vara muntligt eller skriftligt, och det är upp till parterna att bestämma vad det ska omfatta. Bilhandeln har ett standardavtal som blir bindande först när båda parter skrivit under. Om du lägger handpenning före leverans, se till att få kvitto på detta och att ni är överens om vad som händer med pengarna om affären inte kan slutföras.

Huvudregeln är att man inte ska betala bilen förrän vid leverans, om säljaren går i konkurs kan du förlora både pengar och bil.

Vid privataffär det tryggt för båda parter att använda sig av Konsumentverkets köpekontrakt, ”köp av personbil mellan privatpersoner”, kan laddas ned hos www.konsumentverket.se.

10. Leveransen
Se till att ordna försäkringen i förväg. Från det att du tar över bilen är du ansvarig och om det händer något på hemvägen kan det bli problem. Se också till att du får kvitto, oavsett om du köper bilen privat eller hos bilhandlare. Registreringsbeviset om ägarbyte ska skrivas under av båda parter och det är säljarens uppgift att skicka in det till Transportstyrelsen.

Källa: http://Vibilägare.se



Tips för dig som har tänkt att köpa släp!

Det är inte bara pris och smak som avgör när du ska köpa släp. Som vi tidigare nämnt är det viktigt att du funderar över vilka behov du har och vad du kommer att använda din släpvagn till. För att enklare välja rätt storlek när du ska köpa släp är det bra att räkna ut ditt behov av släpets längd och bredd.

Som ett riktmärke när du ska köpa släp kan du tänka på att all last ska få plats innanför lastytan. Om ditt släp skulle vara bredare än 20 cm på varje sida om fordonet som drar släpvagnen måste du använda dig av ”husvagnsbackspeglar”.

I Sverige finns det maximala mått som anger hur brett respektive hur långt ett fordon och släp får vara sammanlagt. Den sammanlagda bredden är 260 cm och den sammanlagda längden är 24 meter.

Köpa släp – kåpa eller inte kåpa på min släpvagn?

Om du vet med dig att du kommer att frakta ömtåliga och väderkänsliga material på din släpvagn är det att rekommendera att välja att köpa släp med kåpa. Dessa släp finns i en rad olika utförande och storlekar. Om du ska köpa släp och att använda släpet för andra ändamål, som att t.ex. transportera trädgårdsavfall eller andra material som inte är väderberoende så kan det vara att föredra att köpa släp utan kåpa. Det är också bra att tänka på om det du ska transportera kan vara stöldbegärligt så att du kan skydda din frakt på bästa sätt. Oavsett vilken typ av släpvagn du väljer finns vår kundservice tillgänglig för dig om du skulle tycka att det är svårt att välja ur vårt breda sortiment.

Köpa släp – körkortsklasser

Det är inte alla bilar som får dra alla släp och du får inte heller dra alla typer av släp med ett B-körkort. Det finns två olika alternativ att tänka på när man ska se vilken totalvikt fordonet plus släpet får ha. Det första alternativet är att man med ett B-körkort får köra ett lätt släp med en totalvikt av 750 kg, alternativt fordon som väger 3500 kr och släp som väger 750 kg. Alternativ två är att totalvikten på släpet inte får överstiga bilens tjänstevikt, alternativt att man kontrollerar bilens maximalt tillåtna släpvagnsvikt. För att finna information om vad just din bil får dra kan du titta i bilens registreringsbevis. Där står också att läsa vilket körkort som krävs att föraren ska ha. Det går även bra att vända sig till Transportstyrelsen för ytterligare information om detta. Läs mer här på vår informationssida om körkortsregler.

Köpa släp – materialval

Hur mycket du kan lasta på sin släpvagn beror också på vilket material släpet är gjort av. Släp som är gjorda av aluminium är lätta och då kan du också lasta mer på ett sådant släp. Aluminiumsläp kan vara något dyrare i inköp men å andra sidan rostar de inte och behåller sin ytfinish.

Släpvagnar gjorda av stål väger lite mer än aluminiumsläp men är då oftast lite billigare i inköp. Det kan krävas lite mer omvårdnad med ett stålsläp då det kan ha en tendens att rosta vid kontakt med vatten och andra ämnen som finns i naturen.

Köpa släp – tillbehör

När du ska köpa släp bör du titta närmre på de många praktiska tillbehören. Vi erbjuder ett stort sortiment av detta. Det är bra att tänka på om du behöver specifika tillbehör till din släpvagn innan du väljer modell. Det finns stödhjul, nätgrindar, förhöjningslämmar och uppkörningsramp bara för att nämna några tillbehör som du kan välja mellan.

Källa: http://xn--kpaslpvagn-u5a5s.se/

Nevs investerar 150 miljoner euro i Koenigsegg


Elbilstillverkaren Nevs, som köpte Saabs konkursbo, har i dag beslutat investera 150 miljoner euro i sportbilstillverkaren Koenigsegg. – Nu ska två små företag förändra världsmarknaden. Vi kommer att bli nummer ett i världen på elbilar och extremt fina sportbilar, säger Nevs storägare Kai Johan Jiang.

Koenigsegg är en svensk sportbilstillverkare med säte i Ängelholm. Bilarna är hyperexklusiva och kostar mellan 20 och 30 miljoner kronor styck. Trots det har Koenigsegg fullt i orderboken tre år framöver.

Nevs investerar även 150 miljoner USD i ett joint-venture med Koenigsegg, där det sistnämnda bolaget kommer att tillföra modern teknik. Nevs kommer att äga 65 procent av bolaget och Koenigsegg 35 procent. Tillsammans ska de utveckla el- och hybridbilar.

Överenskommelserna har föregåtts av intensiva förhandlingar.

– Nu är jag inte bara gråhårig, nu har jag tappat rösten också, säger Kai Johan Jiang.

Nevs kommer i och med investeringar bli 20 procentiga ägare i Koenigsegg och 65 procentiga ägare i samriskbolaget.

– År 2020 ska vi har produktion i både Ängelholm och Trollhättan. Vi ska tillverka tusentals Koenigsegg-bilar. De ska behålla Koenigseggs kvalitet, men kommer att vara billigare än i dag,

Koenigsegg var en av dem som visade intresse för Saabs konkursbo, innan det alltså såldes till Nevs. Då fick Koenigsegg inte ihop finansieringen.

Borde inte Nevs fokusera på att få ut Nevsbilarna först, nu när ni fått in kapital?

– Vi börjar med att producera Nevs elbilar i Tianjin, sedan bygger vi produktion i Shanghai. Tillsammans ger det kapacitet på 400 000 bilar. Därefter startar vi produktion i Trollhättan, som har ytterligare kapacitet på 200 000 bilar.

Kai Johan Jiang är mycket nöjd med affären.

– Det är obeskrivligt. Nu har vi inte bara kommit ur krisen, nu kör vi så fort vi bara kan. Vi har alla nödvändiga ingredienser. Vi kommer att sälja elbilar som redan nu är billigare än konventionella bilar.

Nevs två storägare Kai Johan Jiang och Xu Jiajin via Evergrande har i dag träffat statsminister Stefan Löfven och infrastrukturminister Tomas Eneroth och informerat dem om investeringarna.
Källa: www.affarsvarlden.se